11/15/11

Sa Balkana / From Balkan / С Балканского

Popularni švedski voditelj srpskog porekla objavio knjigu

Jovan Radomir: Kuvar sam napisao iz čistog inata


Bez nadmenosti koja bi se podrazumevala za prilično visoko kotiranu televizijsku zvezdu i bez oholosti nekog ko pravi intervjue sa svetski poznatim facama, kao što su, primera radi, momci iz „Ajron Mejdena“, „Metalike“ ili pevači Selin Dion, Eminem... Jovan Radomir svaki razgovor vraća na malo bosansko selo Bajince i Srbac, rodno mesto svojih roditelja, i na Beograd u koji dolazi kad god može.

Kuvar koji je Jovan Radomir napisao puna specijaliteta ali i sećanja na Srbiju

Sa voditeljem koji je u Srbiji najpoznatiji po pojavljivanju prilikom glasanja na Evroviziji upoznali smo se na tribinama sportske hale jedne stokholmske škole gde su u košarkaškom derbiju „Beli orlovi“, ovdašnji srpski klub, nemilosrdno punili svog rivala na putu do nove titule prve švedske lige (ali o njima u nekoj drugoj priči).


I u tom razgovoru, obojenom nostalgijom za zavičajem, došli do njegove knjige „Moj Balkan“, koja se ovih dana, u bogatoj opremi i u odgovarajućoj promociji pojavila na švedskom jeziku i tržištu. Knjiga je kroz recepte balkanskih specijaliteta i Jovanova sećanja na proputovanja, zgode i predele domovine, svojevrsni brevijar onog lepog u nama i najbolji mogući ključ za razumevanje balkanskog mentaliteta koji zna biti tako komplikovan Skandinavcima.

Na utakmici kluba „Beli orlovi“ u Švedskoj


- Moj cilj nije bio da predstavim samo Srbe u Srbiji i širom bivše Jugoslavije već i one koji su ovde došli i one koji su tamo ostali. Ovo je omaž svima nama koji smo, posle onih nesrećnih ratova, ovde odjednom ocrnjeni i precrtani, iako smo dali veliki doprinos uzdizanju Švedske. Želeo sam da pokažem kakvi smo kada smo mi - mi! Uradio sam to s puno ljubavi, nostalgije i humora - kaže Jovan dok listamo bogato opremljenu knjigu sa prelepim fotografijama beogradskog fotografa Bojana Stanića, koji je sa Jovanom obilazio ove naše predele, zavirivao u seoske vajate i gradske birtije, verao se bosanskim gudurama.

Fotografije podupiru recepte tradicionalnih balkanskih specijaliteta, a priču kompletiraju Jovanove lične impresije koje se na njih nepretenciozno naslanjaju. Tako ćete uz recept o pasulju čitati njegovu vojničku priču, slika ujaka Boška će na najbolji način predstaviti rakiju, a uz riblji specijalitet teče njegova žudnja za starom dedinom kućom u zavičaju i planinom Motajicom.

Detalj iz knjige "Moj Balkan"


Sve to izbija sa svake strane ove zanimljive knjige, koja je, s obzirom na pažnju i prijem na koji je ovde naišla, na putu da uradi posao za tri diplomatska predstavništva. Zbog specifičnog pristupa i stila ovde ga upoređuju sa čuvenim Džejmijem Oliverom i njihove knjige se izlažu zajedno po švedskim knjižarama.

Nije izostala ni odgovarajuća medijska pažnja, tako da je Jovan ovim povodom dao brojne intervjue, a knjiga je predstavljena u svim značajnim švedskim magazinima i dnevnim novinama.

- Nije bilo lako, ali onaj srpski inat me je terao da ovo izguram, iako, nažalost, nisam naišao na neku ozbiljniju podršku u Srbiji za ovaj projekat. Sad me kad su videli šta sam uradio i koji je efekat svega, svi tapšu po ramenima. Ali dobro! - pomalo rezignirano će ovaj šarmantni momak koji radi na Švedskoj televiziji, a za kog smo saznali sada već daleke 2004. godine, kada je u finalu evrovizijskog takmičenja na tečnom srpskom pozdravio svoje zemljake širom sveta i dodelio Srbiji i Crnoj Gori - 12 poena!

Radomir sa članovima Metalike


- Još uvek se ljudi toga sećaju. A ja pamtim emisiju koju sam radio sa Ninom Radulović pred Evroviziju u Beogradu 2008. godine. Bila je to fantastična avantura, a naročito mi je bilo drago snimati u mom Beogradu i predstaviti magiju ovog grada celom svetu - seća se Jovan, koji nije stao na ovome.

Pokazuje nam najprestižnije švedske magazine u kojima je objavio nekoliko reportaža o Srbiji i Beogradu. Istinski ambasador Srbije u Skandinaviji!


Ko je Jovan Radomir
Jovan Radomir je rođen 1963. godine u Srpcu (Republika Srpska) i sa dve godine se sa roditeljima obreo u Švedskoj gde i danas živi a radi kao voditelj i reporter prvog programa Švedske televizije. Ta njega se saznalo kada je dva puta objavljivao rezultate švedskog glasanja na Pesmi Evrovizije, a napisao je tekst za englesku verziju pesme „Molitva“ sa kojom je Marija Šerifović pobedila na ovom takmičenju 2007. godine.
Njegovo ime i prezime se sastoji od dva imena, ali Jovan priča da mu je deda govorio kako tu ne može biti prezime, jer „ime sveca sigurno dolazi na prvo mesto i nikako ne može biti prezime“

No comments:

Post a Comment